En helg fylld med banan

Hejhej
Jag har länge velat baka bananbröd men för det första så tar det lång tid då det ska va inne i ugnen i ca 1 timme och för det andra behöver du supermogna bananer. Så därför har det inte blivit av, men igår så fick jag feeling och bakade ett! Receptet hittade jag här men skriver det även nedan.
 
 
Ingredienser (1 bröd):
  • 2 mogna bananer
  • 2 dl havregryn
  • 4 dl vetemjöl
  • 1 dl solrosfrön
  • 2 tsk bikarbonat
  • 1 tsk salt
  • 2,5 dl fil eller kvarg (jag hade i a-fil men det kan bytas ut mot veganskt alternativ)
  • ev 0,5 dl honung för mer sötma (kan bytas mot veganskt alternativ, t ex agave)
Såhär gör du:
  1. Sätt på ugnen på 200°C och smörj in formen.
  2. Skala och mosa bananerna.
  3. Blanda i en annan bunke de torra ingredienserna, inklusive solrosfröna.
  4. Blanda sedan ner resten av ingredienserna i det torra.
  5. Häll ned smeten i formen och ställ i ugnens nedre del i ca 1 h (mitt bröd var klart efter ca 50 min).
  6. Ta ut brödet ur formen och låt svalna på galler.
Jag tyckte att brödet var gott men hade nog föredragit ett bröd utan solrosfrön, resten av familjen + farmor älskade dock brödet och det var slut på under 15 min hahah. Skulle jag baka bananbröd igen kommer jag nog försöka hitta ett annat recept som inte är liiika nyttigt heheh men det funkade helt klart!
 
Sen imorse hade vi en omogen banan kvar och jag kände då för att göra bananpannkakor eftersom det är så himla gott. Superlätt recept och tar inte lång tid alls att göra. Detta är seriöst bland det bästa jag vet!
 
 
Ingredienser (1 portion):
  • 1 mogen banan
  • 2 ägg
  • lite vaniljpulver
Såhär gör du:
  1. He allt i en bunke och mixa med stavmixer eller liknande (jag gillar när smeten är lite fluffig).
  2. Stek i smör.
  3. Servera med frysta bär och riven kokos.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din blogg/URL:

Din kommentar:

Trackback